Semester - lite natur och kultur

Redan tredje dagen passerat. Det går fort.

Rejäl toastädning denna dag och lite dammsugning i hall och kök. En maskin med tvätt, lite måsten avklarade iaf.

Medans jag höll på med det fick sonen uppdraget att skörda lite rabarber, skala dem och skära dem i småbitar och frysa in dem. Duktig kille fixade det galant.
Vi har nog skördat rabarber kanske en gång någon av de första somrarna i huset, annars har vi bara tagit det vi ätit under somrarna och för övrigt låtit de växa vilt.

Men i år har vi hittat lite nya recept med rabarber, bl a en mumsig rabarbermousse och nu även i smoothies. Så lite i frysen till vintern är nog inte helt fel.

Läste på morgonen i Hägnan annons att de skulle ha guidad visning bland djuren för barn och frågade därför sonen om han ville fara dit. Självklart ville han det.
Jag hade nog missuppfattat annonsen lite och trodde att man skulle få en guidad visning bland alla djuren men det visade sig att de håller lektion om ett djur i veckan.
Sonen kände nog sig lite gammal där då det mest var småbarn där, han var nog äldst.

Nåja, vi hade ju tagit oss dit så vi satt med på lektionen om getter och gick sedan på den gemensamma besöket hos getterna innan vi sen strövade omkring själva på Hägnan. Tittade på de övriga djuren och i byggnaderna.
Jag försökte berätta det lilla jag vet om gamla saker och lite hur det kunde vara på en gård förr i tiden.
Jag tror sonen tyckte vi hade det ganska mysigt där, det hade jag iaf.
En fika innan vi kollade in de söta fåren och sen åter hem.


Rabarbermousse  4 p

Ca 500 g rabarber
1 1/4 dl socker (vi ersätter med stevia)
2 dl vispgrädde
2 tsk vanlijsocker

Skölj rabarbern, men skala den inte. Skär den i ca 1½ cm stora bitar. Lägg dem i en kastrull tilsammans med sockret.
Låt rabarbern sakta smälta på svag värme under lock. Det blir en ganska lös kompott. Låt den kallna.
Vispa grädden hårt tillsammans med vaniljsockret och rör ner den skedvis i den kalla rabarberkompotten. Rör om väl.
Fördela moussen i portionsglas och ställ dem kallt några timmar. Garnera ev med några lättsmälta rabarberbitar och lite citronmeliss. (Vi garnerade med lite skivade färska jordgubbar!)

Kommentarer
Postat av: Malin

Det är så mysigt på Hägnan. Nu blev jag sugen på att koka rabarberkräm, får bli i morgon.

2012-06-29 @ 23:08:30
URL: http://malkins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0