"Död arm"

Efter ca 15 år fick jag nog!!

Har en axel som krånglat sen jag ramlade i slalombacken och plogade backen.

Det händer inte så ofta men vid vissa rörelser har den kommit i ett läge som gör frukansvärt ont, man blir helt paralyserad av smärta (vi mammor pratar om att föda barn...;)).
Har varit till kiropraktiker för att få till den, det har blivit bättre men inte helt bra.

I vinter och vår så har det blivit lite sämre, när den kommer i det läget har jag haft svårt att få den tillbaka samt att jag fått värk i musklerna några dagar efteråt, typ träningvärk eller sträkning.
När detta inträffade två gånger samma dag under hajkhelgen fick jag nog. Nu ville jag veta VAD som händer i axeln och går det att GÖRA något åt det eller måste jag leva med det?

Sagt och gjort på måndagen ringde jag och beställde till läkaren, var dit på tisdagen och fick veta efter en lite vridande och vändande att jag har "Dead arm syndrome". Axeln går inte ur led men är på väg ur led.

Fick remiss till sjukgymnasten och röntgen. Och efter det ska de se om det räcker med träning eller om det ska opereras.

Väntar fortfarande på tid till röntgen men var till sjukgymnasten idag och han konstaterade att röntgen antagligen inte kommer att visa något då inget verkar vara skadat utan nu gäller träning = bygga muskler.

Inget mesande med lätta vikter utan det ska tas i.
Första passet har jag på måndagmorgon, perfekt början på semestern!
Ska bli intressant och se hur detta kommer att gå och om jag lyckas få in regelbunden träning i min vardag.

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad bra att du tog tag i problemet! Det ÄR jobbigt när kroppen krånglar, har en kollega som har diagnosen "Frozen Shoulder" det kanske är ngt liknande! Jag hoppas att det räcker med träning, operation är aldrig kul.



Semestriga hälsningar fr ett soligt Gbg!

2009-06-16 @ 21:49:17
Postat av: Sonja svarar

Malin: det är inte det samma som frozen shoulder, en kollega till mig har det också och har gått sen i höstas hos sjukgymnasten samt varit sjukskriven några veckor. Riktigt illa!

2009-06-16 @ 22:07:28
Postat av: Carina

Jag hoppas och tror att du kommer få till det genom att bygga muskler som håller döda armen i schakt. Har aldrig hört talas om såna syndrom. Tänk ändå vad det finns mycket. Intressant.



Är själv överrörlig. Muskler och träning (utan strechning) är bra för mig.

2009-06-17 @ 21:20:50
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0