Simsala bim..

...och det här



blev det här..!



Kan jag trolla??
Inte riktigt, det var verkligen dags att ta tag i jättehögen med rentvätt men ända sen jag läste Verros inlägg om morotsbullar har jag varit sugen att baka morotsbröd.
Så istället för tvätt sökte jag recept på nätet efter morotsbröd och insåg att jag inte har ingredienser, saknade grahamsmjöl, kli, linfrön mm som skulle vara i brödet, dessutom fanns det bara tre ynka små morötter i kylen.
Men bakinspirationen ville inte riktigt ge sig så det blev ett ta-vad-som-finns bröd, alltså ett unikt bröd som aldrig kommer att bakas igen av någon.
En skvätt fullkornsvetemjöl, en skvätt vetemjöl special, en skvätt vanligt vetemjöl och resten rågsikt. Till detta de tre ynka morötterna, en påse mald pomerans, olivolja, sirap, salt och förstås jäst och vatten.
Och jösses vilken jäsig deg det blev, kan inte minnas när sist degen jäst så för mig, måste ha prickat exakt på de magiska 37 graderna.
Fick fundera ett tag att visst var det så att ett paket jäst till en halv liter vätska, för jag tog två paket till en liter vätska.

Kommentarer
Postat av: Malin

Mmm vad gott det ser ut! Själv hade jag nog aldrig vågat mig på att höfta o chansa så där, jag följer alltid recepten slaviskt...



Vet inte om det blir ngt inlägg fr helgen, men det var bra på Gennys! Vi åt trerätters och surrade dryga 3 tim där. Ngn hade önskat sig mindre stekt oxfile, och lösare sås men i det stora hela var det bra!!



3 rätter med vin o dricks 500 kr, det är väl godkänt pris!?



2009-03-08 @ 21:43:50
URL: http://malkins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0