På Afrikas savanner

Laddade inför veckans sista arbetsdag igår med att gå och testa Afrodans för första gången!

WOW!!!  är väl den spontana reaktionen. Har en otrolig glädje i kroppen ännu nu på morgonen och Shakiras "Waka Waka" (eller vad den nu heter) surrandes i huvudet.

I o m att jag nu även testat den nya hyperpopulära träningsformen Zumba några gånger så kan jag inte låta bli att jämföra och

Zumba är jättekul, skojigt och man har ett leende på läpparna hela tiden! Men, lite svårt att hänga med även efter några pass när man som jag inte har så bra koordination . Det är mer avancerat/civiliserat och sensuella takter.
Dessutom nya stegkombinationer till varje ny låt.

Afrodans, "tillbaka till rötterna", här stampar elefanterna fram och vi hackar i jorden, dansar som stolta krigare och till naturen.
Enkla steg, yviga rörelser och mycket mera JOBBA, JOBBA. De afrikanska trummorna gör att det lätt att hålla takten. Rörelser som vi till sist tog oss tillbaka till västvärlden med att köra dem till Shakiras "Waka Waka".....
T o m jag fick in rörelserna ganska bra på första passet!!!

Men, tyvärr, jag fick en känsla av att alla armrörelser och uppmjukande rörelser inte är så bra för min axel, spände mig en del i dessa rörelser och väntade nästan att axeln skulle hoppa ur. Ska gå fler gånger och testa hur det blir utan att göra de yviga armrörelserna.

Kommentarer
Postat av: Susanne

...och jag som har noll koordination skulle nog också föredra afrodans...



Svar: Jo, jag har förstått att Sven är en favvo ;-)

2011-03-18 @ 08:19:50
URL: http://kandy.se
Postat av: Malin

Ja då är Afro min grej isåfall, jag har oxå USEL koordination.

2011-03-18 @ 08:44:22
Postat av: Päivi

Jag har också provat på båda och tycker de är superroliga båda! Tyvärr vill mitt inte ben tycka om Zumban och Afrodansen slutade jag med när läraren byttes...



Men visst är der roliga!!! Ha det bäst! Kram!

2011-03-19 @ 17:35:48
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: Carina

Härligt med den energi passen ger.



Inser direkt att Zumba inte är något för mig som t o m tycker att vanlig gympa är för koordinerad för mig.



Afrodansen lät allt lite rolig. Hoppas axeln fixar dansen.

2011-03-22 @ 19:29:18
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0