Måndagmiddag...!!!

Meny

Starters:
Några underbara delikatesser; rökt löja, kanelgravad lax, rökt renstek, chiligravad lax.

Förrätt: Halstrade pilgrimsmusslor med ångad Västerbottenostpastej smaksatt med gräslök serverad med morotscrydite samt Kalix löjrom.

Varmrätt: Kryddstekt kalv serverad med örtconfiterad bakpotatis, betor, persiljerotspuré, rostad italiensk skinka samt sherryvinägersås.

Dessert: Julkryddad chokladmousse serverad med citruszeste, citrussallad, marängbiskvier och persikosorbet.

Samt nybakade rustikbaugetter bakade på surdeg.

Dryck: Fem fantastiska viner..!!!!

Det lagade jag (delvis i alla fall) till middag i måndags! Vad åt ni...?

Skämt å sido, detta var middagen, som jag delvis lagade.
Jag har varit med mina kollegor på Hemmagastronomi där vi fick laga denna meny, utom starters som var färdiga och intogs innan matlagningen började.
Förrättsälskare som jag är tillhörde jag förrättslaget och kan lugnt meddela att Västerbottenostpastejen kommer jag att testa själv till något lämpligt, kanske till jul... vem vet.

Vinerna var bara de en upplevelse, till starters fick vi en röd Lambruscco (lätt mousserade rött vin, nyhet för mig!), under matlagningen smuttade vi på ett underbart vitt vin, till förrätten en fantastisk riesling och till varmrätten ett fylligt rött vin där jag kan meddela att jag aldrig druckit ett så smakrikt vin förut. Till desserten ett jättegott sött rött vin (också nyhet för mig!)

Jag vet att superlativen blev många, men det var en jättelyckad kväll. Jättekul, jättegott!

Kommentarer
Postat av: elle

åhhhhhhhhhhhhhhhh....... det kurrar i magen o vattnas i munnen.... Själv åt vi potatis, köttbullar o prinskorv. Dryck dagens mjölk och vatten...

2008-12-16 @ 20:42:21
Postat av: Malin

Oj först trodde jag att du blivit tokig!! dvs innan jag läste vart du varit, jag gick förbi där vid 19 o 20 tiden när jag var på E´s dansuppvisning igår. Jag glodde in där, vad trevligt det såg ut! Men jag hann inte se dig, eller maten, tur för då kanske jag hade tryckt näsan i rutan och börjat dregla!

2008-12-16 @ 21:34:39
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Malin

Du är nominerad hos mig till en bloggaward!

2008-12-16 @ 22:47:49
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Carina

Ahhhh... vilken underbar meny!!!!



I måndags stod det två menyer på vårt middagsbord; ugnstekt lax, pressad potatis och romröra samt stekt skivat renkött på mjukkaka.

2008-12-17 @ 19:47:03
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0