Inlagd gurka

För länge sedan fick jag ett recept på inlagd gurka av en god vän till mina föräldrar, en riktig gammaldags husmor.
Och hennes inlagda gurka var underbart god.
Har själv lagt in enligt hennes recept några gånger men nu är det många år sen. Men förra helgen var det dags.
Och god blev den även denna gång.
Tog med en burk till jobbet och serverade den till mackorna på förmiddagsfikat. Oops, det var inte mycket kvar i burken när den fikarasten var slut kan jag tala om....  och det är väl ett gott betyg om något.



Har funderat om jag ska "avslöja" receptet eller hålla det hemligt. Men har beslutat att avslöja det så fler får möjligheten och lägga in en egen riktigt god gurka. Sen är det ju inte alldeles vanligt nu förtiden att man lägger in egen gurka, det är lite speciellt.
Extra god blir den ju om man har egenodlad gurka och dill (det hade inte jag).

Inlagd gurka

2 kg skivad gurka
Dillkronor
Gula senapsfrön
Pepparrot

1 kg strösocker
2 nävar salt
5½ dl vatten
3½ dl ättiksprit

Varva gurka, senapsfrön och dillkronor. Koka upp socker, salt, vatten och ättiksprit och slå den heta lagen över gurkorna.
Skiva sedan pepparroten på.


Kommentarer
Postat av: Malin

Lovley! MASSOR av vuxenpoäng! Jag skulle spricka av stolthet om jag hade lagt in gurkor!

Roligt att du bjuder på ditt kanonrecept, det är nog bra att föra traditioner vidare, hoppas du även inspirerar ngn ur den yngre generationen!

2009-08-30 @ 22:56:13
Postat av: Carina

Åh, hemmagjord inlagd gurka är ju så gott!!! (Min förra svärmor.. läs tidigare inlägg var en hejjare på det) Snygg inpackning även här!



Snor genast receptet då jag inte har något lämpligt. Sen återstår det att se om och när jag får "fingrarna ur a*slet".

2009-08-31 @ 07:02:15
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0