Hajk

I helgen har vi varit på avslutningshajk.

De större barnen var från fredag till söndag och de sov antingen i tält eller vindskydd som de fick bygga själva.
Själv kom jag dit med P på lördag em och vi fick sova i trätält (stuga).

                               Klickbara bilder!
                               Lyxvindskydd med myggnät.
                               Lyxvindskydd med        Tält för miniorer
                               myggnät

                              VindskyddVindskydd med bord och bänkar (för pokerspel)
                              Vindskydd                 Vindskydd med bord &
                                                     bänkar (för kortspel)


Det var mycket aktiviteter hela tiden, alla blev indelade i olika arbetsgrupper med olika ansvarsområden, ved, vatten och mat. Nästa dag hade gruppen ett annat ansvarsområde. Grupperna var blandade med bävrar, miniorer, juniorer, patrull och ledare. Ett bra sätt att lära känna varandra och för de yngre att lära av de äldre.

          Tornedalspanna för trettio!            MUMS!
          Tornedalspanna för trettio                     MUMS!

Sen var det brouppgifter, vilket innebär att de bävrar som ska bli miniorer fick en uppgift av miniorerna som de skulle klara och miniorerna av juniorerna osv.

Nationaldagen firades med samling runt flaggstången och nationalsången sjöngs efter bästa förmåga.

På lördagkväll var det lägereld och jag fick också lära mig lite om lägereld och båleld, skillnader och vilka "regler" som gäller.

Tänk er ca 30 pers från 7-40 som sitter runt en lägereld och det är alldeles tyst, tyst en lång stund. En riktigt fridfull känsla med full av samhörighet.
Vid lägerelden var det allsång, uppträdanden från olika grupper t o m föräldragruppen hade ett uppträdande.

Lägereld


På söndag var det tävlingar med uppgifter att lösa i olika stationer och jag är övertygad om att domarna var jäviga...;)
För så duktiga som vi var i föräldragruppen i alla uppgifter utom en och ändå förlorade vi......!!!!
Men roligt var det.

Vädret var väldigt varierande under dessa dagar, blåsigt, vindstilla emellanåt (då kom knott och mygg), soligt och varmt, mörka moln och kallt, regn och hagel men inget väder som drog ner några mungipor var det.

Det var trötta bröder som kom hem men det var först på måndagen som P däckade ihop somnade efter middagen och sov till tisdagmorgon.
Idag (tisdag) har M också säckat ihop och sovit länge efter middagen, tja livet är hårt som scout.

Kommentarer
Postat av: Malin

Det låter jättetrevligt!! Jag kommer att tänka på mellanstadiet o Lasses fäbod.



Nyttigt för barnen att komma ut i naturen och lära sig att arbeta i grupper.

2009-06-10 @ 06:39:23
Postat av: elle

Oj, vad härligt!

2009-06-10 @ 10:12:25
Postat av: Carina

Tänk vad elden fascinerar!! Jag kan sitta och stirra in i den nästan hur länge som hellst.



Jag fullkomligen älskar både eld och vatten. Kanske tur då de är varandras motsatser. :)



Har också insett att myggen börjat komma. Usch... de klarar jag mig gott utan.



Man blir både trött och hungrig vid utomhusvistelser. Förstår att barnen stupade när de åter kommit hem till hemmets lugna och trygga vrå.



Har blivit bekvämare med åldern. Undrar om jag skulle klara av att sova i tält mer. Blir ev utav under semestern.

2009-06-11 @ 08:16:59
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0