Etiopiskt

blev det till middag idag, en Etiopiskt eller Afrikansk köttfärssås. En köttfärssås med den etiopiska kryddblandningen Bako.
Här pratar vi dessutom Slow Food, den ska koka 2-3 timmar!
Hade hört att den skulle vara riktigt hot av en kollega, men å andra sidan hade hon kryddat med dubbel dos av kryddan.

Den var riktigt god men inget för den som räknar kalorier med tanke på mängden smör.

Bakogryta med köttfärs

0,5 kg köttfärs
0,5 kg röd lök
250 gr smör
1 dl tomatpure
1 msk Bakokrydda
1 tsk salt
3-4 tomater

Hacka löken och torrbryn den på svag värme tills den är gyllenbrun. Tillsätt under omrörning matfett, bakoblandning, salt och tomatpure.
Tillsätt köttfärsen.
Skär tomaterna i bitar och tillsätt dem. Koka alltsammans på låg värme 2-3 timmar. Späd med vatten om det behövs.
Servera på skivor av mjukt bröd med en sallad till eller tillsammans med ris eller pasta.

Jag brynte även köttfärsen och serverade grytan på rostat bröd med ost, gräddfil och bananslantar till, trodde ju den skulle vara jättehot och tänkte att det svalkar av med banan och gräddfil.

Nästa gång tänkte jag minska ner matfettet och tillsätta lite vatten istället, och kanske lite mer kryddblandning.




Kryddblandningen hittade jag på Zara's skafferi, tyvärr kunde man inte enbart beställa kryddan då minsta ordervärde var 80 kr, men jag köpte till några jättegoda chokladöverdragna kaffebönor för att få min krydda!


Kommentarer
Postat av: Carina

Vad spännande med en helt annorlunda maträtt med orientaliska kryddor. Antingen gillar man det eller inte alls. Sällan nått mellanting om det är starka kryddor.

2010-09-13 @ 20:29:02
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: Malin

Kvarterskrogen här i närheten av mitt jobb har ju eritreanska rätter, undrar om det är ngt liknande?

2010-09-14 @ 09:44:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0