Julstök/stress

Har inte skrivit så mycket om mitt julstök eller julstress.

Julklapparna är klara och inga sista minuten klappar kvar, de sista gjordes i lördags. H som brukar fixa alla sina i SISTA minuten var också klar i lördags, en timme och han hade fixat sitt. Själv har jag ägnat halva december åt att fundera ut julklapparna lika lång tid åt att gå runt och kika på lämpliga saker. I år är jag nöjd med inköpen, inga hastinköp eller panikinköp som annars brukar vara jag i ett nötskal. Inte så många klappar till barnen utan mer väl genomtänkta.

Julstök här hemma då; tja, jag är inte så mycket för julpynt men till första advent hänger jag upp julgardinerna plockar fram julpyntet utom granen. Det är lite stakar och stjärnor och lite annat smått och gott.
Jag har väldigt tradionellt julpynt, inget modernt eller trendigt.

Presenterar här några av mina favoriter av julpyntet:

 
Tomtenisse i dörrkrans

 
Docka som ängel som min mamma gjort.

        
 
Vår tomtefamilj, som vi fått av goda vänner.


 
En glad tovad tomtemor!




Mina julgardiner är jag fortfarande väldigt förtjust i!



Sist men inte minst, denna uppkäftiga tomte med riktigt långt skägg!

Julmaten har vi delat upp syster och jag  då vi firar julen tillsammans, där är det mesta fixat.
Idag kokade jag skinkan och vi gjorde dopp i grytan med nykokt skinka till middag, skinkan blev jättegod. De gånger jag gjort skinkan själv har jag gjort den i ugnen och har sällan riktigt lyckats med den vilket resulterat att jag de senaste åren köpt färdigkokt men i år fick jag ett infall och ville koka den. Lyckat!
Dock tror jag att jag i alla fall måste fara och köpa en färdigkokt skinka då vi hade tre extra gäster till middag och det blev inte så mycket kvar av skinkan...
Julkakan har jag också gjort idag, en fryst kaka som serveras med bär.
Imorgon ska jag göra Jansson.
På julafton blir det bara att koka potatis, göra sallad och värma det småvarma och skiva upp det kallskurna, låter som lite men av erfarenhet vet jag att allt tar längre tid än man tror. Tur att vi gör det tillsammans.

Julgranen köpte jag i fredags och den har stått inne sen lördags och väntat på att bli klädd men än har vi inte hunnit med det, så det gör vi i morgonbitti, jag och barnen.

Igår fixade jag även julkorten, de jag har e-post till fick det elektroniskt och resten fick vanliga som postades idag när jag var och handlade maten till jul. Är av tradition alltid sen med julkorten.....!

Känner att imorgon blir det stressigt; klä granen, göra Jansson, städa, ta hand om tvätten hör till "måstena", sen skulle jag vilja få med barnen och titta på Julkalendern i stadsparken och kanske hinna göra undan en del av det kallskurna, röja i förrådet så vi kan förvara en del mat där (vi har en väldigt liten kyl), komma i julstämning, söka fram lite julmusik mm.
Nåväl, julen kommer vare sig jag är klar eller inte och innan man vet ordet av är den över....!

Kommentarer
Postat av: Malin

Vad kul att du bjuder på lite julpynt här! Jag gillar ju sånt.



Låter som om du har ganska bra koll över läget. Firar Ni hemma hos Er?



Julkort det är en av de få grejer jag brukar vara i god tid med.



Än en gång: God Jul!

2008-12-23 @ 09:09:57
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Carina

Blev klar med klapparna den 22:a i år. Brukar inte vara så sen.. men trots det blev det ingen större stress. De har liksom mognat fram sedan 1:a advent. Är också rätt nöjd med dem.



Roligt att du bjuder på olika julpynt. Nissen i dörrkransen och tomten med det stora skägget såg ju busiga/helsköna ut. För att inte tala om söta tovade tomtemor. Är inte julgardinerna moderna så säg.

2008-12-24 @ 07:29:30
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0