På tu man hand ♥

För ett par helger sen var jag och H iväg bara vi två till Stockholm.
Inga barn, inget resesällskap, inga besök (vi hade inte talat om för någon i huvudstaden att vi kom ner!)
Nej, bara vi två. Oj så skönt det var!

Vad pysslade vi med då? Nej, vi låg INTE bara på hotellrummet.

På fredagen när vi kom ner strosade vi mest omkring, gata upp och gata ner.
Var och åt en riktigt smarrig lunch på Gondolen.



På kvällen var vi på Göta Lejon och såg Buddy Holly med Brolle i huvudrollen.
Fantastiskt bra! Nog kan han sjunga Brolle och vilken artist på scenen!!! Tycker han blir bättre och bättre med åren.

Lördag då bestämde vi oss för att vara kulturella.
Hade fått tips om Hallwylska muséet och lyckades lura dit H, han var dock skeptiskt till det besöket men "offrade" sig för min skull men insåg faktiskt att det var ett intressant besök.
Kan verkligen rekommendera ett besök där, på Hamngatan 4. Men ta en guidad visning, det ger så fantastiskt mycket mer. Särskilt i detta fall där historien runt muséets uppkomst och bakgrund är mest intressant.





Sen körde vi en klassiker och gick på Vasamuséet. Jag har ärligt talat aldrig varit dit så det var riktigt trevligt att strosa omkring där. H har ju varit där, men för lääääänge sen...



Kvällen ägnades först till lite vila och sen 1,5 timmes promenerande åter gata upp och gata ner i jakt efter en restaurang med åtminstone en intressant meny. Men hittade inget som tilltalade oss! Är menyerna på Stockholms restaurangerna SÅÅ tråkiga eller var vi inte hungriga??
Så till sist tog vi beslutet att vara tråkiga och gå på O'learys, där är i allafall maten god! Kom dit, gick in och det var bara så fullt, gapigt och stökigt att vi gick ut igen.
Nu desperata (och faktiskt hungriga) bestämde vi oss för att töntigt nog äta på hotellets restaurang. Men såg menyn och sa bara NEJ!
Åter ut på Stockholms gator i jakt på mat hamnade vi på Engelen och där ÄNTLIGEN, åt vi i mysig lugn miljö en jättesmarrig trerätters middag som även bidrog med lite tips hem att testa!! Vilket passar oss perfekt.

Och på söndag var H en riktig gentleman och lät mig stilla mitt shoppingbehov (men det är roligare att springa i affärer med en väninna, kommer inte ifrån det!).
Det blev en ny handväska, ett par byxor och tre tröjor. Två tröjor i färger som egentligen inte jag brukar ha, en blågrå och en mörk lite jeansblå och en grön jumper. Ett par jeansleggings, också en grej jag inte trodde jag skulle köpa... Har använt dem lite och gillar dem helskarpt faktiskt, går jättebra till mina nya skor!

Nåja, jag gillar att springa i affärer men är inte särskilt uthållig, efter tre timmar brukar jag ledsna.
Istället gick vi och vandrade i Söderhallarna och på den internationella matmarknaden vid Sergels torg.

I mycket god tid (när vi ledsnat på stan) åkte vi ut till Arlanda för att vandra där och äta middag i lugn och ro.
När vi är klara med det upptäcker vi att vårt plan är försenat tre timmar( oväntat vaa....!! Ha, ha)!
Vi vet att vi har en febrig son hemma, barnvakten hemma hos oss väntandes att få åka hem.
Ca 23.00 kommer vi iväg... Blev ett litet tråkigt slut på helgen.


Kommentarer
Postat av: Malin

Åhh så lyxigt och härligt!! :) Var bodde Ni? Ni skulle ha kollat förslag på restauranger m mig, min svägerska har mycket bra koll på dessa. Var bodde NI?

Bra shoppat också!



Jag har heller aldrig varit på Vasamuséet.

2009-09-27 @ 09:30:43
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Malin

Ja det hotellet har jag promenerat förbi! Verkar tjusigt!?

Svägerskan bor ju på söder o har bott där på 3 olika ställen så länge jag känt henne. Hon gillar att promenera runt o guida oss så de kvarteren känner vi ganska bra till.



Det är riktigt att Ni unnade er en helg på tuman hand, man behöver det ibland.

2009-09-27 @ 11:14:19
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Carina

Vad härligt med en weekend på två! Bra också att inte fara omkring som en tokig för att hinna besöka alla utan helt sonika "smita" iväg och bara få vara.



Vasamuseet gjorde jag på en skolresa 1988.



Blir jag skogshungrig kan jag inte ens ta beslut om vad jag vill äta. Gillar söder. Där finns även många bra restauranger att välja bland.

2009-09-28 @ 14:59:59
URL: http://nicas.blogg.se/
Postat av: karolinajonsson

söt blogg :D

2009-09-28 @ 15:32:14
URL: http://jonssonfotograferar.blogg.se/
Postat av: karolinajonsson

tack ska du ha :D

2009-09-28 @ 17:08:11
URL: http://jonssonfotograferar.blogg.se/
Postat av: elle

Kul! Skönt att komma iväg och slippa lite "måsten"...



Jag o M ska ner till storstan sista helgen i oktober. Ska låna H lillsysters lägehet då de åker till NY den veckan. Det var snällt, då kan vi lägga pengar på annat än boende.



Har du/någon tips på en bra Italiensk restaurang??? Med god, prisvärd och mycket mat...

2009-09-30 @ 16:09:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0