Gröna fingrar

Har mina fingrar blivit lite gröna i vinter...??!!

Ja, det frågar jag mig verkligen!

Köper själv och får krukväxter av min mor emellanåt men jag är väldigt duktig på att missköta och ha ihjäl dem. Tror det till viss del beror på att de sällan får vatten och aldrig ny jord.
Så hos oss står det alltid några halvdöa krukväxter, jag har inte hjärta att slänga iväg dem så länge det finns lite liv i dem, så en del blir ståendes många år och kämpar för sin överlevnad.

Men i vinter, då har plötsligt Fredskallorna jag fått av mor börjat växa och blomma och blomma, en Fikus som stått gömd med endast några få blad i flera år är nu helt plötsligt full i blad!

En Fredskalla har, idag, nio blomstänglar. När bilden togs var det "bara" åtta.
 


Ok. jag får väl erkänna att de denna vinter har fått lite mer vatten än vanligt och mer regelbundet, men att det skulle ha den effekten trodde jag inte, jag har ju förr i tiden försökt sköta mina blommor efter alla konstens regler utan att de har mått särskilt bra ändå...!

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har heller inga gröna fingrar, har inte så många blommor längre. Tycker det är pest att byta blomjord, o vattnar gör jag när jag kommer ihåg. Ojämnt tillförsel.



Men att få fikusen att "blomma" upp det var inte dåligt. Det verkar vara en bättre taktik att inte anstränga sig så mycket.



Svärmorstungar är tacksamma.

2010-04-16 @ 16:59:31
Postat av: Susanne

Känner igen det där med halvvissna krukväxter... men tyvärr inte delen om gröna fingrar :-)

2010-04-16 @ 18:31:05
URL: http://kandy.se
Postat av: Päivi

Jepp, du har nog fått gröna fingrar under vintern :o) Jag är ur usel på krukväxter och äger inte många. Garderobsblomman (heter den så???) har hållt sig i några år, bara för att den är så tacksam. Orkidén jag fick för ca 1 ½ år sedan har faktiskt sammanlagt blommat i över 1 år (två olika omgångar) för mig, men nu ser det lite illa ut för den.... :o)



Trevlig helg!!!

2010-04-16 @ 19:54:20
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: Syrran

Har en stor fredskalla som står på golvet i vardagsrummet. Den är min vattningssignal. Då den slokar gör jag min blomvattningsrunda i huset.



Svärmorstungor och garderobsblommor passar utmärkt i mitt vattentorra ökenhem.

2010-04-18 @ 17:09:57
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0