Första advent

Har tomtat på hela dagen med matlagning och julpynt.

Till lunch blev det ugnpannkaka och plättar för sex personer dvs smet på 10 ägg och en liter mjölk och alla blev inte mätta, skulle ha gjort mer men hade bara 10 ägg hemma!

Julgardinerna ströks och hängdes upp, stjärnor och stakar i fönstren och lite annat julpynt kom fram. Brukar plocka fram allt den 1:a advent, inte före, förutom julgranen som kommer in några dagar före julafton.
Jag ids inte plocka fram lite till 1:a advent och lite mer närmare jul. Är ingen pyntmänniska utan jag kör allt på ett bräde.
Sållade lite bland pyntet i år och plockade inte fram allt tjafs.
Återstår dock förra årets nyinvestering i form av jättefina röda hjärtan, vet inte riktigt var jag ska hänga dem, så de får ligga på köksbordet ett tag.

Till middag blev det örtmarinerad kalvstek som långsamt fick bakas i ugnen, till det kokt potatis och gräddsås med ädelost och grönsallad. Till förrätt serverade jag krustader med Junköröra och till kaffet blev det knäck, ischoklad, sesamknäck och brända mandlar som allt var inköpt på muséets julmarknad igår.



Kommentarer
Postat av: Malin

Jag vill ju oftast ha mycket pynt så att det verkligen känns jul. Fast i år kände jag inte för det riktigt än. Och julgranen den plockar vi nog ihop mest troligt helgen innan. Vi får se.



Blev sugen på ugnspannkaka nu, har nog inte ätit en riktigt sådan sen Arvid föddes. Försökte mig på en utan ägg men det fungerade inte alls. Vi har nästan aldrig ägg hemma ens.



Kram

2010-11-28 @ 21:50:34
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Carina

Fin bild!



Håller undan två tomtar som får göra sin entré kring lucia. I övrigt har allt annat tagits fram.

T o m granen som i år får stå i det kallställda uterummet (någon enstaka varmgrad) p g a allergier har försetts med ljusnät.

2010-12-01 @ 20:46:06
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0