Nytt i vardagen

Jaha, då rullade åter vardagen igång med jobb och skola.

Och nu ska vi även få in LCHF i vår vardag!

Jag har ju under en längre tid försökt få ner intaget av kolhydrater, med varierande resultat.
Det är ju så att om man ska ändra sin kost eller gå på diet måste hela familjen vara med, eller åtminstone ens partner, annars är det svårt att få det att fungera.

Men nu har sambon blivit tänd på idéen med LCHF, han har kört ganska strikt nu ett par veckor och har tappat flera kilon.
Kokbok införskaffad och matsedel har planerats, lockande recept diskuterats mm. Nu är vi taggade. Det gäller här i början att vara noga med att planera måltiderna för att inte trilla dit i gamla hjulspår.

Nu for ju min kock sambo iväg till Gällivare på jobb denna vecka så jag står nu här och ska sy ihop vardagen med LCHF.
Middagen idag blev ugnstekt ortens lax (fångad igår!) späckad med tryffelpeccorinoostkryddsmör, vitvinssås och sallad toppad med färsk persilja. Lät väl mumsigt! (Och det var det)

För att förbereda morgondagens middag har jag gjort pizzasallad (à la LCHF) som vi ska ha till nötfärsbiffarna imorgon. Dessutom bakade jag bacon och ostmuffins att äta som mellis eller om man blir sugen.



10 st ägg
1 dl vispgrädde
2 pkt bacon
2 dl riven ost (gärna hög fetthalt)
salt och peppar

Rör ihop ägg och grädde. Skär bacon i bitar och stek i stekpanna. Blanda ost och bacon i äggblandningen och smaka av med salt och peppar (Här la jag även i lite timjan som är gott till bacon) Häll i ca 10 st (blev 12 för mig) medelstora muffinsformar. Använd en muffinsplåt eller rejält stadiga formar, annars finns risk att smeten rinner ut. Grädda i 175 grader i ca 20 minuter.
Serveras kalla eller ljumna.

(Recept från picture the taste..., finns i min länklista)


Kommentarer
Postat av: Malin

Oj vad ni ska vara duktiga!



Det låter väldigt gott allt du skriver om, men man får nog låta bli att testa recepten, har fått för mig att man måste köra det fullt ut annars blir det tvärtom effekt.



Hos oss skulle det inte funka att köra på hela fam, dels behöver barnen inte gå ned i vikt o sen har vi redan en på specialkost, det räcker.

2011-08-23 @ 08:59:37
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Håller med, det fungerar ett tag om man kör själv, men sen är man där igen... jobbigt också att laga mat till kidsen och sen blir det kvar mat (ibland mat som man inte ens "kan" spara) som man slänger för att man kan inte äta den...då är det lätt att man halkar dit och sen är man där igen- köttbullar, korv, makaroner :-)osv

2011-08-24 @ 21:01:38
Postat av: Päivi

Hm... jag har inget minne av att du skulle behöva ha bort några kilon... :o)



Har hört av många att den metoden är superbra. Själv är jag tveksam att den skulle funka för mig.. tyvärr... annars skulle det vara något jag skulle behöva prova...



Ha det bäst! Kram!

2011-08-27 @ 10:34:41
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: Susanne

Muffinsarna såg supermumsiga ut! Här hemma har även Sigrid hakat på LCHF-maten så nu när jag börjar bli frisk så ska vi köra hårt framöver :-) känns bra!



Kram

Susanne

2011-08-28 @ 09:46:27
URL: http://kandy.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0