Sommarsummering

Nu är visst sommaren slut och hösten i antågande, tror jag! Semestern är i alla fall slut för säsongen, lite utspridd som den varit för mig.

Bloggen har haft lååångt sommarlov som jag tänkte sammanfatta lite och nu när hela vardagen ska in i rutiner igen så ska jag även igång här.

Midsommar, firades i skärgården med goda vänner, mycket, god mat och dryck och andra trevligheter...


Tja, vad gör grabbarna med nylonstrumpor....


Sen började jag min semester, sambon skulle också börja då men han hamnade på jobb i Kiruna. Pojkarna skickade jag iväg till Bodö på tennisläger i slutet av veckan och jag fick således några dagar soloallena.

Under helgen var det Luleå Midnight Swim och jag hjälpte till med att texta diplom inför det.
Sambon och jag passade på att göra stan tillsammans med syster med man, god mat och dryckes pauser runt stan innan vi kollade in starten av de modiga simmarna. För modiga tycker jag de är som simmar i öppet kallt vatten 3000 meter.

 



Nej, inte simmade jag, men när jag ändå satt och skrev diplomen....


Veckan därpå började sambon inte sin semester utan åkte åter iväg, denna gång en vecka i Gällivare (börjar tro att han hade riktig semester men lurade oss att han jobbade, jag menar två veckor på hotell utan familj.....)
Jag avbröt semestern och gick in och jobbade tre dagar.

Åter helg och vi besökte Pajala marknad, trevligt som vanligt. Grabbarna köpte de traditionsenliga t-shirtsen med rocktryck.
Min kära mor fyllde år så vi bestämde oss att bjuda ut henne på middag, det var inte så lyckat.
Kattilakoski, vilken besvikelse! Den middagen skulle bli ett eget långt inlägg. Men sammanfattningsvis tror jag att de som jobbade där inte ens varit gäst på en riktig restaurang, möjligtvis på en bar, pizzeria eller skolmatsal.
Vi gör ett nytt besök där när de har ny arrendator och ny personal.


Den underbara utsikten hade de i alla fall inte förstört

Ny vecka och sambon började semestern! Han for då iväg ut i skärgården för att hjälpa goda vänner förbereda helgens stora 40-års kalas, han tog med sig grabbarna och jag var åter soloallena på hemmafronten.
Bjöd därför in ett par goda vänninor på en spontan och underbart trevlig middag!


Jag hoppas tjejern förlåter mig publiceringen utan förfrågan.....

Sen var det 40-års fest i dagarna fyra. Åter mycket och underbart god mat och dryck. Trevliga människor! Helt lyckat!


Kön ringlade sig lång till den goda maten, observera den låga medelåldern på detta 40-års kalas. Den vackraste segelbåt som skådats, allt handgjort av ägaren! Godaste maten...

Åter hemma, lite besök av sambons syster med familj förgyllde denna vecka och under helgen var det en mindre släktträff hos sambons mormor för uppvaktande av henne på födelsedagen. Kan bara konstatera att vi är dit alldeles för sällan för vilken gullig liten krutgumma hon är. Visserligen förstår jag inte ett skvatt av vad hon säger men det är trevligt ändå.


Kusinerna




Ett besök på Western Farm

Sen var det bara att kliva rätt in i Kalasfabriken i 190!
Jobba ikapp allt som lagts på hög under semestern och göra löner och allt det vanliga varvat med kalasförberedelser. Möten, möten, tänka, tänka och förbereda så mycket som möjligt, ha åtgärder för alla möjliga scenarier, det var mycket att ro i land men med underbara kolleger går det mesta.

Långa dagar och lite sömn som vanligt, tröttheten kom emellanåt men var sällan långvarig då något alltid orsakade en större eller mindre adrenalinkick så att man var igång igen.
Lite massage ger också mer ork då man under en liten stund mer eller mindre tvingas att slappna av och återhämta sig. (Vi i entréområdet hade ju försett oss med två egna massörer och en bänk på kontoret....)

Men Kalaset gick ovanligt bra, trots stora artister som Tom Jones, Håkan Hellström, Mustasch, Daniel Adams-Ray mfl. (Malin, nej, några kändisar har jag inte sett i år...)
Fredagen är ju alltid mer eller mindre kaotisk och med ett biljettsystem som plötsligt la ner var det inte så kul ett tag. Men vi hade ju gått igenom det scenariot så avbrottet blev inte så länge innan vi åter var igång!
Lite dramatik på lördag dag när lilla Lukas 5 år försvann, vakter och vi gick och sökte men pappan hittade honom sen, en ledsen lite kille var i alla fall återfunnen. Tack och lov för det! Mycket han man tänkta på den lilla stunden, framför allt hur rädd och ledsen pojken ska vara när han upptäcker att pappa är borta.


Norra hamn onsdag natt inför LuleåKalaset.

Sen har jag varit trött, söndag em var jag mer eller mindre medvetslös. Avrustning/efterarbete i dagarna tre, veckan avslutades med veckovila och sen har jag haft SEMESTER. En sista eftersläntande vecka, pojkarna och jag for till Tornedalen och myste. En fm i skogen gav trots allt lite bär både lingon och blåbär.
Besök hos en god vän en kväll och härligt en träff med två gamla skolkamrater som jag inte har haft mycket kontakt med. Hoppas att det blir fler såna träffar.

Och idag firar vi min födelsedag med lite god middag bara familjen. Jag har själv varit och köpt mig en present, en kombination av födelsedagspresent och lite belöning till mig själv för väl genomfört Kalas. Det blev en Norrbottens ring, den andra modellen som inte är så vanlig, även kallad äkta norrbottensring. Har nu båda varianterna.




Sommaren har ju bjudit på ovanligt soligt och varmt väder men lite väl blåsigt kan jag tycka emellanåt (parasollet snurrar ju så förb*nnat när vi suttit ute och ätit).
Det har som vanligt varit mycket god mat och dryck, hemmavid, hos goda vänner och på restaurang.
Men mest behållning har jag nog haft av alla möten med människor, jag är ju inte den mest sociala personen men denna sommar har jag njutit av att träffa nya underbart trevliga människor både privat och i jobbet. Återseenden med gamla bekanta och kontakter med gamla vänner via facebook. (Bloggen har nog haft sitt sommarlov lite pga facebook är jag rädd för)

Träningen i sommar har varit minimal, gymmet bara en gång i veckan, någon promenad och ett par joggingturer är vad det blivit. Och de fyra senaste veckorna har det definitiv inte blivit något alls... Däremot en hel del "hjärngympa" då jag försökt lösa en hel del korsord hela sommaren, det är avkoppling för mig!

Men på måndag startar vardagen igen med jobb och skola, träningar och läxor. Det är då det ska bli ordning på allt....;)
Nyheter på den fronten kommer.....pga det var sambon nyss och köpte en blender/mixer åt mig i present....

 


Och trots att rabatterna fått vara helt orörda sen förra sommaren så fanns där en del riktiga pärlor!


Kommentarer
Postat av: Malin

Vilken härlig sammanfattning!!! Så mycket trevligheter ni hunnit med trots en del jobb mellan varven, bla fest i dagarna 4, det har jag aldrig varit med om.



Ja nu är vardagen i antågande o snart har man varvat upp ekorrhjulet igen.



Föresten, du är förlåten!



Kram på din födelsedag (PS helt rätt att unna sig en present, precis det man själv vill ha DS)



2011-08-20 @ 18:38:40
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Malin igen

Föresten 2, välkommen tillbaks på bloggen, du har varit saknad.

2011-08-20 @ 18:39:32
Postat av: Gunnar

Hej

Var hittar man den där Norrbottensringen?
tänkte överraska min flickvän med en ny när hennes gamla ring gick av..

Tack på förhand

2014-11-23 @ 22:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0