Dålig träningsdag

Skulle ju testa Zumbapass med syster idag men det sket sig. Passet var fullbokat upptäckte vi när vi skulle boka in oss i veckan.

Så på morgonen var jag direkt på nätet och bokade in mig för nästa veckas pass och såg då att det var "bara" nio på reservlistan till i dag så jag bokade dit mig också.

När jag i princip är på väg till gymmet, lite stressad så jag skulle var där när de öppnar utifall jag skulle komma med på Zumbapasset, börjar mina söner planera dagen, en ska till kompis och den andra till Tennishallen och jag kan väl skjutsa när jag ändå ska iväg med bilen.

Inser att Zumba blir det inte även om jag som tionde reserv skulle komma med. Men bestämmer mig för att köra ett ordentligt träningspass i alla fall.

Skjutsar runt mina söner och på väg från Tennishallen till gymmet kommer en latmask krypande, all träningsinspiration försvann. Vis av erfarenhet (?) vet jag att jag mår så mycket bättre efter träningen även om det bär emot att åka dit.

Idag skulle jag ha lyssnat på inspirationen och inte visheten!

Väl på plats känns uppvärmningen bra och bestämmer mig att köra mitt axelprogram fullt ut, fem olika maskiner med 4 set och 8 repetioner. Plus att jag alltid lägger in lite mage och rygg. Det var länge sen jag kört det fullt ut det har mest bara hunnits med 2 set à 8 rep.

Tre första maskinerna känns riktigt bra men på fjärde händer det. Efter bara tre rep hoppar axeln ur, och där sitter jag inklämd i Pecen och armarna ihoptryckta mellan kuddarna med axeln ur led. SKITKUL? ...NÄ...!

Nu uppstår problem, 1, hur tar jag mig bort? 2, ska jag få axeln på plats? (den brukar "ramla" på plats bara man slappnar av och rör lite på armen) men hur gör jag det, inklämd och ihoptryckt?
Andas, andas, andas luuuugnt och tänk!
Hör en av instruktörerna i lokalen, men jag kan inte börja hojta och ropa på honom.
Försöker röra armen lite för att åtminstone få bort vikten som pressar mot den och vrider lite försiktigt i hopp om att den ska ramla på plats, men icke! PANIK! Tittar lidande på kvinnan i maskinen brevid och börjar fråga om hon kan be någon komma och hjälpa mig. Plopp! Ahh, då ramlade den på plats!
Med en mycket öm armmuskel inser jag att något axelprogram fullföljer jag inte idag.

Både arg och ledsen över min axel är jag på väg hem men kommer på att lite kondition kan jag ju köra.
Går en trappa ner för att för första gången i mitt liv testa en spinningcykel! Försöker med hjälp av instruktioner på displayen få cykeln rätt inställd och sen förska komma igång med den. Men hallå! På level ett (lättaste) orkar jag knappt trampa, vad är detta, försöker med nya inställiningar, nej det blir inte lättare! Hur f-n orkar folk trampa på dessa, nä, då är en vanlig motionscykel bättre.
Bestämmer mig efter ca fyra minuters trampande och darriga benmuskler att det nog är något fel på cykeln.
Kör istället 20 minuters jogging på löpbandet.

Men min arm är fortfarande öm och kraftlös, det kallas ju för "dead arm" syndrome!

Men nästa söndag blir det ZUMBA!


Kommentarer
Postat av: Anita

Jag undrar om du såg den lilla röda knappen med + och - , det är även bromsen på cykeln. med ratten sjusterar du motståndet du trampar, sen kan du välja level. Jag visar på söndag efter zumban.

Jag är ju äldre med det kan det finnas lite visdom?

Hej och bli inte ledsen men du hade även ett roligt inlägg.

2011-01-16 @ 20:40:11
Postat av: Sonja svarar Anita

Aha, jag funderade vad den röda ratten var till för. Trodde den hörde till alla inställningar för hur man ska sitta, uppåt och nedåt och framåt och bakåt....!

2011-01-16 @ 21:38:31
URL: http://sonler.blogg.se/sonler
Postat av: Susanne

Aj och oj vilket"äventyr" det blev, alldeles för mycket spänning. Själv så ska jag testa Powerplate i morgon...om jag törs :-)



Ha det bra nu och hoppas armen ordnar till sig.



Kram

Susanne

2011-01-17 @ 07:56:30
URL: http://kandy.se
Postat av: Päivi

Aj, aj, aj. Kan tänka mig hur paniken växer. Men vilken jobbig axel du har... Hoppas den känns bättre snart!



Ha det bäst!

2011-01-17 @ 12:30:51
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: Malin

Det låter inte alls bra det där med att träna på gym ;-)



Zumba blir säkert bra :)

2011-01-17 @ 12:46:58
Postat av: Susanne

Haha...okej...antecknar: "Lägg in mycket kattbilder på bloggen"...

2011-01-18 @ 12:02:23
URL: http://kandy.se
Postat av: Carina

Men usch.. kan riktigt se dig där i maskinen framför mig. Förstår din panik! Glup! Skönt att det ordnade sig. Var försiktig.



Tala om ditt problemområde för en personlig tränare. Kanske har han/hon en lösning.. bättre övningar för dig.

2011-02-01 @ 06:56:21
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0