Bloggtips 1

Förutom de länkade bloggar jag har så finns några bloggar jag följer regelbundet.

Tänkte faktiskt ta tag i och länka dem via min blogg men först tänkte jag ta mig friheten att, utan bloggägarnas vetskap, presentera dem på min blogg.

Först ut är Kimi no Style som skrivs av en ung tjej från Sverige som numera bor i Tokyo (Vilket kändes lite passande med tanke på vad som hänt och händer).

En tjej som i mycket unga dar visste att när hon blir vuxen ska hon emigrera från Sverige och hennes Pokemonintresse förde henne till Japan där hon bor sen 2007.

Hon har läst Japanska och pluggar till programmerare och jobbar på McDonalds.

Hennes blogg handlar mycket om hennes vardag i Japan, om att vara gift med en japansk man, hur vardagslivet fungerar där, hennes sjukdom ADD, pokemon- och spelintresse.

Intressant hur världshändelser kan påverka vardagen.....

Hon är ju som sagt gift sen i somras och nu under våren skulle de iväg på smekmånad. Hennes dröm har alltid varit att se pyramiderna i Egypten så dit skulle de åka och bokade resa dit. Så började oroligheterna där och efter om och men och avvaktande inställdes deras resa.

Hon kom inte på något alternativt resmål, för Egypten var hennes dröm, så hennes man fick bestämma och fundera ut lämpligt resmål som blev Sicilien. Med avresedag 11 mars, och vad som hände då vet vi.

De hann precis iväg innan allt brakade lös och som bloggföljare blev man lite orolig innan hon fick möjlighet att uppdatera sin blogg från semestern. (Otroligt att man börjar oroa sig för en egentligen helt obekant person!)

Nu är de tillbaka, efter lite ombokningar i hemresan, till "vanlig" vardag med arbete, körlektioner osv. Men med lite anpassningar med lagring av mat, svärmor som skickar vatten och en ständig jakt på mjölk.

En emellanåt riktigt intressant blogg, en fascinerande resa som denna tjej gjort. Det är väl inte så vanligt att man emigrerar till Japan precis!




Den skrivs ju av en ung tjej men liknar inte andra unga tjejers bloggar som bara handlar om fester, mode, dagens outfit och ett språk bestående av endast förkortningar, tecken och "typ" osv. Vilket gör en text otroligt jobbig att läsa (så fick jag den åsikten sagt också!)


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag måste ta o kika in hos henne. Tack för tipset. Trevlig helg!

2011-03-26 @ 09:54:20
Postat av: Päivi

Måste nog ta mig en sväng själv också dit :o)

2011-03-27 @ 20:53:45
URL: http://paivja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0