Föreläsning x 4

I veckan har intaget av inspiration varit stort.

Fyra inspirerande förläsningar under två dagar! Vi har kört Inspirationsforum Vård & Omsorg i två dagar och jag passade faktiskt på att ta del av vad något av våra arrangemang har att erbjuda.

Vi började med "Friskvård à la Babben" med Babben Larsson.
Hon är ju underbart rolig, men detta var inte en stå-upp förställning utan hon pratade om att vi ska må bra, hur det var när hon gick in i väggen och stod där bankade huvudet i det, hennes tillfrisknande och hur hon ändå sen var på väg dit igen. Hur hjärnan fungerar, om förändringar och så klart det viktigaste självkänsla och självförtroende, begrepp som vi lätt inte skiljer åt.

Detta innebar att jag kände att jag måste hem och fylla på plus på mina barns självkänslekonto, mest som kompensation för den där reptilhjärnan som de emellanåt får träffa på.

Därefter var det Benny Haag. Kommer ni ihåg TV-serierna "Lycka till" och "Xerxes"? Han var med där.
Hans föreläsning "Ingenting är möjligt", (nä, inte omöjligt utan möjligt), handlade om tre misslyckanden i hans liv.
Hur man trots motgångar och en omgivning som inte tror på en ändå kan vända det till något postitivt och gå vidare i livet.
En föreläsning som var mycket teatralistisk och en hel del drama, han är ju en fantastisk skådespelare, duktig på att härma, men som även var väldigt personlig och emellanåt rann det lite tårar nedför min kind får jag erkänna.

Dag två började med underbara Mia Törnblom "Mera självkänsla" . Vilken energiknippe, så positiv och härlig.
Också hon tog upp detta med självkänsla, du duger som du är, sluta jämföra dig med andra. Det tar så mycket tid och energi.

Sen avslutade vi med Jörgen Oom "Tänk om-tänk till-tänk nytt", som pratade om bl a av vikten om rätt mental inställning.
Att vi oftast tror att vi gör så gott vi kan fast vi egentligen kan mer. Rolig och tänkvärd föreläsning om engagemang och viljan att  utvecklas.

Så mycket positivt intag gör att man blir helt slut i både kropp och själ.

Kommentarer
Postat av: Malin

Känner att jag hade behövt dessa injektioner.. väldigt mycket just nu.



Har du bra tips på hur man ingjuter självkänsla i barnen?

2011-10-23 @ 22:12:14
URL: http://malkins.blogg.se/
Postat av: Susanne

Härligt med föreläsningar, jag ska iväg om ett par veckor och lyssna på några intressanta föreläsningar och ser verkligen fram emot det...



Svar: Ja ditt paket borde ju också dyka upp snart, kul...det blir lite som julafton :-)



Kram

Susanne

2011-10-24 @ 07:56:12
URL: http://kandy.se
Postat av: Päivi

Åh vad de lät roliga och intressanta föreläsningarna du varit på :) Och hoppas kropp och själ kurerat sig efter dem ;)



Ha det bäst!

2011-10-25 @ 11:09:01
URL: http://paivja.blogspot.com
Postat av: Carina

Har du inte ett inspirerande jobb så säg?!

Hade gärna fått en gnutta inspiration men får allt nöja mig med att ha häcken full tills vidare.

2011-10-27 @ 18:36:17
URL: http://nicas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0